H I S T Ó R I A   S P O L O Č N O S T I
vznik |  1951-1960 |  1961-1960 |  1971-1980 |  1981-1990 |  1991-2000


Západný portál prvého diaľničného tunela
Branisko v období hlavných razičských
prác (1997-1999)

Prerážka prieskumnej štôlne tunela Branisko
tunelovacím strojom WIRTH (19.12.1997)


Výsledkom 30-ročnej pôsobnosti BANSKÝCH
STAVIEB v Ibbenbürene je takmer 30 km
vybudovaných podzemných diel v profiloch
24-40 m2


Transportný vozík a betónovacia šablona
obtokového tunela na Vodnej nádrži Turček
V dôsledku útlmového programu baníctva podnik postupne opustil všetky pracoviská v rudných baniach. Pre podnik Rudné bane Banská Bystrica sa práce zúžili na dokončenie betonáže NOŠ Voznica a niektoré práce na šachtách Maximilián, Roveň a Novej šachty v Banskej Štiavnici. V magnezitových závodoch, ktorých sa útlm netýkal v takej podobe ako rudných baní, pokračovali práce v Košiciach na ložiskách Bankov a Banisko, v Jelšave na Dúbravskom masíve a v Lubeníku geologicko-prieskumnými prácami na desiatom horizonte bane Studená.
Rovnako ako rudy postihol útlm aj ťažbu hnedého uhlia. Obmedzenie investičnej výstavby preto znamenalo aj zúženie príležitostí pre BANSKÉ STAVBY.
Veľkými nebanskými podzemnými stavbami v tomto období boli vodárenská nádrž Turček, vodné dielo Ružín, tunelový privádzač pre MVE Lopej-Dubová a spoluúčasť na stavbe PVE Dlouhé Stráně. K zaujímavým stavbám patril kavernový zásobník plynu Příbram a šachta pre ČOV Vlašim, v ktorej sa aplikovala nová technológia čistenia odpadových vôd.
V uhoľných baniach po odchode z ťažobných lokalít v SR podnik získal viacero zaujímavých stavieb v Ostrave na baniach Doubrava, Jeremenko, Lazy a 9. květen. Ďalším oporným pilierom v tomto odvetví sa stala zákazka Spojovací prekop Kladno-Tuchlovice s dĺžkou 4.500 m.
V SRN okrem tradičnej pôsobnosti pre antracitové bane Preussag AG Ibbenbüren bol zaujímavou zákazkou retenčný kanalizačný zberač Aachen. Z veľkého boomu tunelovej výstavby v SRN sa ušlo aj BANSKÝM STAVBÁM. V druhej polovici 90-tych rokov získali prácu na ôsmich tuneloch (Engelberg, Günterscheid, Elzer Berg, Rennsteig, Berg Bock, Bernhausen, ...)
Okrem SRN sa podnik v zahraničí pohyboval v Sýrii, kde vybudoval 4.200 m dlhý tunelový privádzač vody v povodí rieky Orontes a v Slovinsku, kde sa zúčastnil na razení tunelov Stanjevci a Trojane.
Najvýznamnejšou domácou stavbou sa v 90-tych rokoch stal diaľničný tunel Branisko. Práce na tomto tuneli začali v apríli 1996 razením prieskumnej štôlne. Samotný tunel sa začal raziť v apríli 1997 a v máji 1999 bola úspešne prerazená južná tunelová rúra. So stavbou tunela tesne súvisí ďalšie pokračovanie prác na hĺbení vetracej šachty, kaverny dopravno-vetracieho prepojenia a úpravy prieskumnej štôlne ako únikovej cesty.

vznik |  1951-1960 |  1961-1960 |  1971-1980 |  1981-1990 |  1991-2000