H I S T Ó R I A   S P O L O Č N O S T I
vznik |  1951-1960 |  1961-1960 |  1971-1980 |  1981-1990 |  1991-2000


Diaľničný tunel Kohlberg pri Mníchove bol prvou
tunelovou stavbou, na ktorej sa BANSKÉ
STAVBY kvalifikovali v tomto sortimente

Na Novej odvodňovacej štôlni (Voznica-Banská
Štiavnica) bol historicky v r. 1980 prvýkrát
na Slovensku použitý tunelovací stroj


Hĺbiaca veža, šachta Roveň-bola najväčšou
stavbou tohto druhu na Slovensku.
Jej projektovaná hĺbka bola 960 m.
Hĺbenie sa však skončilo v dôsledku útlmu
baníctva predčasne v hĺbke 740 m. (1981-1991)

Vo štvrtej dekáde histórie podniku vrcholil rozvoj ťažby nerastných surovín v SR a tým aj rozsah investičnej výstavby pre banícke odvetvie. Pre BANSKÉ STAVBY sa tým na 80-te roky otvárala sľubná perspektíva. V magnezitových baniach a na ložiskách železných rúd ako aj rúd farebných kovov sa podnik uplatňoval so svojim obvyklým sortimentom (hĺbenie jám, razenie štôlní, prekopov, komínov, nárazísk, čerpacích staníc, geologicko-prieskumných diel). Novým sortimentom sa stali vŕtané komíny s veľkopriemerovými vŕtacími súpravami Robbins a Bespadril (priemer DN 1.500 - 2.400 mm). Významnými ohniskami pôsobnosti aj v tomto desaťročí boli známe lokality z predchádzajúcich období: Košice, Rudňany, Slovinky, Rožňava, Lubeník, Jelšava, Hnúšťa, Podrečany, Banská Štiavnica a Hodruša. K nim pribudli niektoré nové, napr. Gelnica, Smolník, Mútnik.
Ťažiskovou lokalitou sa stala Banská Štiavnica, kde sa hĺbili a razili kľúčové otvárkové diela: nová centrálna šachta, autotunel Rozália, slepá šachta Rozália, šachta Roveň, prehĺbenie a rekonštrukcia šachty Maximilián a Nová odvodňovacia štôlňa Voznica. Šachta Roveň so svojou projektovanou hĺbkou 930 m predstavuje najhlbšiu šachtu a Nová odvodňovacia štôlňa NOŠ so svojou dĺžkou 14 km je najdlhšie súvisle razené podzemné dielo na Slovensku. Technologickou inováciou najvyššej úrovne bolo historicky prvé nasadenie tunelovacieho stroja v SR. V r. 1981 razičská osádka tunelovacieho stroja Wirth dosiahla výkon svetovej úrovne vyrazením 812 m štôlne o priemere DN 3.300 mm za 31 pracovných dní.

vznik |  1951-1960 |  1961-1960 |  1971-1980 |  1981-1990 |  1991-2000