R E F E R E N C I E
zoznam významných referencií 1990-2001 |  referenčné stavby 1995-2001
podzemné stavby |  povrchové stavby
tunely na Slovensku |  tunely v zahraničí |  bane na Slovensku |  bane v zahraničí
kanalizácie |  vodovody

Železničný tunel AEGIDINBERG, SRN
Stavebné združenie ARGE Mittelstand

Zmluvný partner: Max Bögl Bauunternehmung GmbH und CO. München
Termín: r. 1999

Celková dĺžka tunela je 1.240 m, z toho 1.105 m sa vyrazilo tunelárskym spôsobom a 135 m v otvorenom výkope. Pri razenej časti tunela maximálna hrúbka nadložia predstavovala 30 m. V strede tunela - v priestore Kochenbacherstrasse - bol vybudovaný únikový východ. Slávnostná prerážka tunela sa konala 21. októbra 1999.
Zavlažovací tunel AL ROUJ, SÝRIA
Doba výstavby: 1997 - 2000
Zmluvný partner: Weawers (Guernsey) Limited, Anglicko

Tunelový privádzač vody Al Rouj bol našou prvou stavbou na Blízkom východe. Stavba bola pre nás naviac zaujímavá celkovými podmienkami na vzdialenom teritóriu so všetkými civilizačno-kultúrnymi, komunikačnými a inými bariérami.
Kontrakt s britskou firmou Weawers na tejto stavbe zahŕňal razičské práce a betonáž podzemného privádzača vody v dĺžke 4,2 km s definitívnym svetlým profilom 4,5 m2. Súčasťou kontraktu bolo know-how, dodávka potrebných strojov, zariadení a materiálu, ktorý v Sýrii nebol k dispozícii a predovšetkým účasť našich pracovníkov. V porovnaní s plánovanými postupmi sme práce ukončili s trojmesačným predstihom a v lete 2000 pretiekla tunelom prvá voda.
Dôležitosť a význam stavby pre planinu Al Rouj potvrdzuje aj účasť vládnych činiteľov Sýrie na slávnostnej prerážke s oslavou, na ktorej nechýbali jedlá sýrskej kuchyne, tance, spevy, miestne bojové zvyky a samozrejme tradičné obetovanie obetného zvieraťa.
Diaľničný tunel BERG BOCK, SRN
Termín: apríl 2000 - február 2001
Zmluvný partner: WALTERBAU AG AUGSBURG

Razenie 2.660 m dlhého diaľničného tunela s profilom 86 - 103 m2 - 2 rúry súčasne.

BANSKÉ STAVBY razili z južného portálu obidve rúry, čiastočne na delenú čelbu a zbytok v plnom profile pri použití vrtno-trhacích prác.
Špičkový výkon bol dosiahnutý v mesiaci október 2000, keď jedna osádka vyrazila 500 m tunelovej rúry. V technológii boli použité moderné strojné zariadenia, hlavne čo sa týka vrtného voza, ktorý bol poloautomatický, s počítačovým kontrolným systémom. Taktiež zaujímavé bolo zariadenie na aplikáciu striekaného betónu mokrou cestou. Prerážka bola v staničení 1.340 a 1.330 bm.
Tunel pre ľahké metro BERNHAUSEN, SRN
Termín: r. 1998 - 2000
Zmluvný partner: Philip Holzmann AG München, Germany

Razenie tunela pre ľahké metro o dĺžke 1.611 m s profilom 59 m2

Z technologického hľadiska sme zaujímavý tunel razili v mestskej časti Stuttgartu v Bernhausene pre mestskú dopravnú sieť.
Zvláštnosťou tohto projektu bola skutočnosť, že tunel sa nachádzal v cca 30 m hĺbke pod pristávacou dráhou medzinárodného letiska Stuttgart. Prísne dodržiavanie technologickej disciplíny raziacich prác, s obmedzeným použitím trhavín za pomoci tunelovacieho bagra SCHAEF ITC 420 a maximálnym úsilím našich technikov a tunelárov sme mohli v máji 2000 hotové dielo odovzdať. Pri odovzdávaní tunela nám zostali v pamäti slová nášho odberateľa: "Prišli, vyrazili a odišli", čo sa o maďarskej konkurenčnej firme povedať nedalo.
Železničný tunel ELZER BERG, SRN
Zmluvný partner: Philip Holzmann AG München, Germany
Termín: r. 1998 - 1999
Razenie železničného tunela o dĺžke 770 m s profilom 90 m2

Termín: r. 1999 - 2000
Betonáž železničného tunela o dĺžke 770 m s profilom 90 m2

Byť úspešným v tunelárstve neznamená len tunel vyraziť, ale priviesť ho do konečnej podoby, čo predstavuje konečnú betonáž definitívneho ostenia. Už samotné razenie kládlo vysoké nároky na kolektív tunelárov pod vedením skúseného technika Ing. Štefana Jančiho.
Vážnou skúškou ľudí a techniky bolo razenie tunela pod diaľnicou. Motoristi prechádzajúci týmto úsekom netušili, že v hĺbke 6 až 20 m tunelári prekonávajú prekážky, ktoré vytvárali geologické podmienky, voda.
V priebehu výstavby bola použitá špeciálna technológia s predpísanou dĺžkou záberu, oporné jadro, predstriekavanie výrubu a hlavne rýchlosť postupu, aby nezaistený priestor zostal bez výstuže čo najkratší možný čas.
Prerážka 1.9.1999 znamenala jedno malé víťazstvo tunelárov.
Po vyrazení a profilovaní bola následne zrealizovaná betonáž, čím sme odovzdali "na kľúč" hrubú stavbu tunela.
Diaľničný tunel ENGELBERG - Stuttgart, SRN
Doba výstavby: 1996 - 1998
(pilotná štôlňa aj tunel)
Zmluvný partner: ARGE Engelberg, Gerlinger
pre pilotnú štôlňu: BRD Landesamt für Strassenwesen Bauleitung

Kvalita prác našich baníkov - tunelárov na tuneli Kohlberg bola najlepšou referenciou pri získaní ďalšej zákazky pri výstavbe diaľničného tunela Engelberg pri Stuttgarte. Najprv to bola pilotná štôlňa tohto tunela, ktorú BANSKÉ STAVBY v dĺžke 850 m vyrazili s využitím kombajnovej techniky (Alpine AM 50).
Dobré výsledky vyjadrené postupmi a vysokou kvalitou diela presvedčili odberateľa natoľko, že nám poskytol príležitosť preukázať svoje schopnosti aj na výstavbe vlastnej tunelovej rúry tohto najväčšieho európskeho diaľničného tunela (prierez 260 m2).
Pokračovaním našich prác bolo profilovanie tunela a úprava ostenia striekaným betónom pred kladením hydroizolačnej fólie.
Železničný tunel GÖGGELSBUCH, SRN
Zmluvný partner: ARGE-Bilfinger+Berger AG - Max Bögl GmbH und Co.KG. München
Termín: r. 2000

Betonáž 2.200 m dlhého železničného tunela s profilom 86 - 103 m2

V prvom slede robili naši pracovníci betonáž spodného protikružia dvomi šalovacími zariadeniami s denným výkonom 25 m, mesačný 625 m. Za týmto úkonom nasledovala betonáž vrchnej klenby tunela za použitia taktiež dvoch šalovacích vozov. Mesačný výkon 625 m, tzn. 7.500 m3 betónovej zmesi.
Železničný tunel GÜNTERSCHEID, SRN
Zmluvný partner: Max Bögl GmbH und Co.KG. München, ARGE Mitellstand Los A Stuttgart
Termín: r. 1999 - 2000

Razenie železničného tunela o dĺžke 2.400 m s profilom 150 m2

Ďalším z tunelov na rýchlodráhe v SRN bol tunel GÜNTERSCHEID nachádzajúci sa niekoľko desiatok kilometrov od Bonnu.
Časť tunela je osadená v chránenej krajinnej oblasti, takže stavbári museli mať na zreteli aj túto skutočnosť. Vedúcim kolektívu tunelárskej osádky bol skúsený harcovník, bývalý stavbyvedúci na Tuneli Branisko, Ing. Peter Witkovský.
Naše pôsobenie na tuneli GÜNTERSCHEID hodnotil nasledovne: "Robíme tu vyššie výkony ako doma za porovnateľných podmienok i techniky. Je to možné odôvodniť lepším finančným ohodnotením, avšak výkony vie vyšpikovať aj konkurencia. Ak sa chceme udržať musíme, byť jednoducho lepší. Držíme si nielen kvalitu, ale i termíny. "Chlapci" podávajú každý deň špičkové výkony ". K týmto slovám nie je potrebný žiadny ďalší komentár.
Železničný tunel ITTENBACH, SRN
Stavebné združenie ARGE Mittelstand
Zmluvný partner: Max Bögl Bauunternehmung GmbH und CO. München
Termín: r. 1999

Severný tunel v stavebnej časti A má dĺžku 1.145 m, z toho 765 m razenej časti a 389 m v otvorenom výkope. Hrúbka nadložia v razenej časti bola max. 25 m. Kvôli ochrane prírody a životného prostredia bol tunel oproti plánovaným metrom o 145 m predĺžený. Po zabetónovaní tunela v časti otvoreného výkopu sa musel terén nad tunelom dať do pôvodného stavu.
Diaľničný tunel RENNSTEIG, SRN
Zmluvný partner: Ed. ZUBLIN AG Stuttgart
Termín: r. 1998 - 2000

Razenie diaľničného tunela s profilom 100 - 120 m2

Z hľadiska rozsahu a trvania kontraktu na prvé miesto v SRN sa radí tunel RENNSTEIG. Je to najdlhší diaľničný tunel v SRN - 7,9 km. Je súčasťou diaľničnej siete spájajúcej západné a bývalé východné Nemecko pod Durínskym lesom. Náročná technológia razenia, súčasne v dvoch tunelových rúrach, s mechanizáciou sčasti riadenou počítačovou technikou si vyžadovala schopných a skúsených tunelárov.
Železničný tunel ROTTBITZE, SRN
Stavebné združenie ARGE Mittelstand
Zmluvný partner: Max Bögl Bauunternehmung GmbH und CO. München
Termín: r. 1999

820 m dlhý tunel Rottbitze, ktorý podchádza diaľnicu A3 bol vyrazený v celej dĺžke spôsobom NRTM. Pri výške nadložia len 14 m podfárali tunelári Motel za plnej prevádzky. Pre zamedzenie nežiadúcich deformácií a poklesov bola kalota rozdelená na dve časti. Kvôli úseku, kde sa podfáravala diaľnica Bad Honnef-Linz bolo nariadené zosilnenie stropu tunela vo forme vŕtaného ochranného roštu. Pri dodržaní technológie a zásluhou profesionality pracovníkov nedošlo k žiadnym mimoriadnym udalostiam ani v oblasti, kde výška nadložia nepresahovala hranicu 5 m.
Po vyrazení tunela pracovníkmi ARGE títo spolu s pracovníkmi nášho podniku vyhotovili definitívne betónové ostenie tunela.
Železničný tunel Stanjevci, SLOVINSKO
Doba výstavby: 1999 - 2000
Zmluvný partner: SCT d.d. CESTNI PROGRAM Ljubljana - Slovinsko

Zmluvné práce na tejto stavbe predstavovali razenie a betonáž železničného tunela a galérie dĺžky 485 m, svetlého profilu 100 m2.
V zložitých geologických podmienkach po vyrazení úvodnej galérie so spevňovacími pilotami začali práce na razení vlastného tunela. Rozbrednuté nadložie, doslova hlina v prvom úseku razenia tunela zavalila celý vyrúbaný priestor. Z toho dôvodu bolo potrebné stavať novú klenbu, postupovať nadmieru opatrne a neustále zaisťovať strop. Sklz oproti harmonogramu, zavinený oneskoreným začatím prác z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov, narástol až na tri mesiace.
Organizačnými opatreniami, ale predovšetkým zvýšeným úsilím a pracovnými výkonmi našich pracovníkov bol dodržaný zmluvný termín k veľkej spokojnosti investora.
Diaľničný tunel Trojane, SLOVINSKO
Doba výstavby: r. 2000 - 2003
Zmluvný partner: IMPRESSA GRASSETO S.p.A Podružnica Ljubljana

Po dlhotrvajúcich rokovaniach bol uzavretý ďalší kontrakt v Slovinsku na dodávku razičských a betonárskych prác a geodetických prác pri výstavbe diaľničného tunela Trojane s talianskym partnerom. Pri kontraktačných rokovaniach zohrali dôležitú úlohu aj referencie z realizácie prác na železničnom tuneli Stanjevci.
Tunel Trojane bude mať 2 tunelové rúry s dĺžkou 2.900 a 2.811 m. Obe rúry sa razia pod ochranou umelého stropu ochranného dáždnika. V novembri minulého roka sa k nepriaznivým geologickým podmienkam pridružil aj zvýšený prítok vody.
Sme presvedčení, že kolektív, ktorý je v podstate v rovnakom zložení ako na tuneli Stanjevci, dokáže zvládnuť aj túto náročnú stavbu k spokojnosti zákazníka.
Cestný tunel Wadi Muddiq to Gillay, SAE
Doba prác: 2001-2002
Investor: vládca emirátu Sharjah
Zmluvný partner: AST J.V.

Po pracovných i osobných skúsenostiach, ktoré nadobudli pracovníci spoločnosti BANSKÉ STAVBY, a.s. Prievidza pri výstavbe zavlažovacieho tunela Al Rouj v Sýrskej arabskej republike, sa od 8.mája 2001 podieľajú na odborných prácach pri razení 1.350 m dlhého cestného tunela Wadi Muddiq a Gillay s profilom 110 m2, ktorý sa nachádza v blízkosti Abu Dhabi, najväčšieho zo siedmych emirátov a zároveň hlavného mesta Spojených arabských emirátov. Tunel je súčasťou diaľničného úseku neďaleko prímorského mestečka Kalaba. Realizáciu dodávateľsky zabezpečuje belgicko-rakúske konzorcium AST, pre ktoré stanovený objem prác vykonávajú aj kvalifikovaní odborníci z BANSKÝCH STAVIEB, a.s. Okrem našich odborníkov sa na výstavbe tunela podieľajú zástupcovia až pätnástich národností, pričom slovenskí tunelári vykonávajú stanovené činnosti v pracovnom zaradení tzv. špičkový robotnícky stav, ktorý vyžaduje vysoko kvalifikovanú pracovnú silu na výkon obsluhy strojov a zariadení, vrátane vŕtacích strojov s plošinami riadenými počítačom.

zoznam významných referencií 1990-2001 |  referenčné stavby 1995-2001
podzemné stavby |  povrchové stavby
tunely na Slovensku |  tunely v zahraničí |  bane na Slovensku |  bane v zahraničí
kanalizácie |  vodovody